Reading Time: 4 minutes

Sea-Doo RXT-X 300 2016

RXT w pakiecie X to oferta skierowana do tych którzy cenią sobie luksus i wysoki komfort. Ten model przeznaczony jest na duże zbiorniki wodne o czym świadczy zamontowany silnik Rotax 1630 ACE, jak sama nazwa wskazuje jest to 300 konna jednostka. Dodatkowo spotkamy się tutaj z VTS, IBR czy ITC o których później. Projektanci musieli połączyć kilka ważnych aspektów między innymi komfort, wysoka wydajność oraz stabilność. Model RXT-X 300 potrzebuje 3,8 sekundy do niespełna 100km/h. Kadłub S3 ma zapewnić wspomnianą wysoką stabilność oraz przewidywalność. Długa platforma i układ V sprawdzi się na wzburzonych wodach.

Specyfikacja:

Długość: 353,5cm
Szerokość: 122,4cm
Pojemność zbiornika: 60l
Pojemność schowków: 162l
Masa: 415kg
Nośność: 272kg / 3 osoby

 

Sea-Doo już w standardowym wyposażeniu w modelach 2016 oferuje profilowane siedzenia pod nazwą ergolock. Rozwijane i udoskonalane kształty na wyścigach mają zapewnić pewniejszy chwyt kolanami co jest możliwe dzięki węższemu profilowi i zagłębienia. To wszystko oznacza mniejsze zmęczenie dla górnej części ciała, jak również szybsze zmiany pozycji gdy chcemy pochylić się do zakrętów z większą prędkością i czuć się przy tym pewnie. Dla pasażera przewidziany jest uchwyt z tyłu lub pasek biegnący w poprzek siedzenia. Jednak te uchwyty przewidziane są chyba tylko do spokojnego pływania. Gdy zaczniecie się bawić, pasażer bez dłuższego namysłu chwyci Was za kamizelkę. Dodatkowo SD oferuje wnęki na stopy wyłożone specjalną matą antypoślizgową. To jest już chyba standardem.

RXT został również wyposażony w uchwyt do holowania. Sprawdzi się on idealnie gdy chcecie urozmaicić odpoczynek nad wodą.
Skrzydła ułatwiają prowadzenie skutera w zakrętach i pozwalają kontrolować jego zanurzenie.

Licznik w RXT niczym nie przypomina tych które można znaleźć w starszych modelach, w których mieliśmy możliwość uzyskania podstawowych informacji. To jest prawdziwy komputer znajdziemy tutaj 30 możliwych funkcji w które został wyposażony nasz egzemplarz. Zaczynając od tych najbardziej podstawowych jak prędkość, poziom paliwa, bieg… kończąc na lap timerze, kompasie, wskaźniku średniej prędkości bądź spalania oraz regulacji trybami iControl, VTS itd. Dodatkowo modele w pakiecie X są wyposażone w informację o poziomie doładowania sprężarki.

 Silnik

Rotax 1630 ACE jest to najmocniejszy silnik od Sea-Doo jaki kiedykolwiek wyprodukowano.  Czterosuwowy, trzy cylindrowy, rzędowy o pojemności 1630ccm z 4 zaworami na cylinder. Dzięki zastosowaniu aluminium poprawiono chłodzenie oraz zmniejszono tarcie. Składa się na to również zastosowanie nowej twardszej i wytrzymalszej powłoki którą znajdziemy na tulejach cylindrów. Advanced Combustion Efficiency (ACE) pozwala zapewnić wysoką wydajność oraz niesamowite przyśpieszenie dzięki zastosowaniu doładowania oraz zewnętrznego intercoolera. Minimalna liczba oktanów jaka może znaleźć się w naszym baku to 87. Jednak parametr ten nie będzie istotnie wpływał na eksploatacje w warunkach polskich. Zalecana wartość to 91 oktanów, na naszych stacjach spotkamy się z wartościami 95, 98 bądź nieco wyższymi.

Nowy większy intercooler oraz bezobsługowa sprężarka pozwalają na dostarczenie chłodniejszego powietrza i poprawiają o 30% przepływ powietrza co skutkuje uzyskaniem dodatkowych 15% mocy w porównaniu do Rotax 1503. Dodatkowo znajdziemy nowe rozwiązania w chłodzeniu oleju co wpływa na obniżenie temperatury silnika.

Dzięki zastosowaniu zamkniętego systemu chłodzenia (clcs) tak jak w samochodach, możemy zapomnieć o konieczności płukania silnika podczas pływania na słonych akwenach. Technologia ta ma zapewnić wyższą niezawodność i komfort eksploatacji, zapobiegając przedostawaniu się niebezpiecznych dla aluminiowego silnika związków oraz korozji silnika.

RXT-X 300 jest wyposażony w specjalny system elementów absorbujących drgania, których celem jest eliminacja wibracji jednostki co było zauważalne w starszych jednostkach oraz zmniejszenie emisji hałasu. Sea-Doo określa to jako system D-Sea-Bel, który ma go uczynić jednym z najcichszych skuterów wodnych na świecie.

Na pokładzie pomoże nam komputer łączący wszystkie systemy czyli iControl.
System ITC (Intelligent Throttle Control) sterowany elektronicznie w pełni zaawansowany system którego celem jest uzyskanie wyższej kontroli podczas kierowania jednostką.
Spotkamy tu trzy tryby:
Touring, jest to tryb idealny do pokonywania długich dystansów, łagodniejsza reakcja przepustnicy jest spowodowana między innymi ograniczeniem mocy.
Eco,  w celu uzyskania najniższego zużycia paliwa system iControl automatycznie reguluje moc silnika i reakcję przepustnicy
Sport, w tym trybie wykorzystujemy 100% jednostki. Co sprawa największą radość, możemy docenić starania konstruktorów Rotax’a 1630 i poczucie dominacji na akwenie.
Dzięki zastosowaniu odpowiedniego ustawienia możemy spodziewać się bardziej elastycznego i intuicyjnego sterowania.

iBR w awaryjnej sytuacji może skrócić naszą drogę hamowania o 30 metrów. Jest to elektronicznie sterowany hamulec połączony z biegiem wstecznym. Dzięki elektronicznie sterowanym biegom nie musimy męczyć się z podnoszeniem i opuszczaniem dźwigni szukając odpowiedniego położenia do biegu wstecznego bądź neutralnego. Pozwala to na sprawne manewrowanie w porcie przy dodatkowym wykorzystaniu O.T.A.S. nie powinniśmy mieć żadnych problemów, czego nie mogą powiedzieć osoby z tradycyjną przysłoną bądź jej brakiem.

VTS to system zmiennego trymu. W pełni elektroniczny system sterowany jest za pomocą przycisków na kierownicy. Natrafimy tu na ustawienia wspomagające stabilność przy dużych prędkościach bądź szybkim starcie. Możemy wybrać odpowiedni kąt ustawienia dyszy pędnika dzięki czemu możemy dopasować jednostkę do potrzeb użytkownika. Przykładowo zwiększając zwrotność do manewrów portowych lub ustawiając dyszę do szybkiego startu oraz dopasowując do warunków panujących na danym akwenie.

Na uwagę zasługuje również Learning Key jest to programowalna zrywka zapłonu której celem jest uniemożliwienie kradzieży RXT po przez unikalne cyfrowe kodowanie. Znalazło się również miejsce na immobiliser D.E.S.S. Możemy dostosować osiągi jednostki do umiejętności i doświadczenia użytkownika, przez ograniczenie prędkości na przykład dla dzieci. Co jeśli jednak naszą zrywkę dostanie osoba początkująca?

Dostępne są dwie wersje kolorystyczne a cena to 15.500$

 

Więcej informacji na stronie producenta.

Similar Posts