Reading Time: 2 minutes

Katamaran M32 jest jedną z najnowszych konstrukcji regatowych, stojącą aktualnie na końcu długiego „łańcucha” w ewolucji jachtów dwukadłubowych. „Łańcuch”, który wiele lat temu został zapoczątkowany przez legendarny i nadal najczęściej wykorzystywany w żeglarstwie, zarówno regatowym, jak i rekreacyjnym, model Hobbie Cat 16.

M32 został zaprojektowany przez doświadczonych szwedzkich konstruktorów i żeglarzy Görana Marströma i Kåre Ljunga ze słynnej stoczni Marstrand, która zyskała rozgłos i uznanie projektując i produkując słynne katamarany Tornado, znane z licznych akwenów regatowych, także olimpijskich. Dzięki doświadczeniu i dorobkowi tych dwóch słynnych konstruktorów zaprojektowany przez nich katamaran M32 oferuje wyjątkowe połączenie konstrukcyjnej prostoty i łatwości obsługi z  lekkością i niespotykanymi osiągami.

 

M32 to 32-stopowy katamaran typu one design. Może na nim żeglować załoga licząca 4 lub 5 osób. Konstrukcja łodzi umożliwia osiąganie ponadprzeciętnych prędkości, zbliżonych do prędkości katamaranów 40-stopowych. W porównaniu do innych katamaranów z grupy tzw. „high performance”, konstrukcja M32 ma dwie widoczne i charakterystyczne cechy – uproszczony i efektywny takielunek (brak foka, tylko grot i genaker) oraz wysoko zaprojektowane trapezy. Dzięki nim zwiększa się szerokość kadłuba z 5.54m do 8.35m. To z kolei pozwala skiperowi i załodze przyjąć pozycję wyższą nad poziomem wody, co w konsekwencji umożliwia efektywniejsze wykorzystanie wagi zawodników do balastowania i trymowania łodzi.

Katamaran M32 zbudowany jest z włókna węglowego. Jego łączna waga wynosi zaledwie 510kg, co umożliwia natychmiastowe przyspieszenie i unoszenie kadłuba nawietrznego już przy Projekt Göran Marström / Kåre Ljung wietrze wiejącym z siłą zaledwie pięciu węzłów.

Stabilność jachtu zapewnia zarówno konstrukcja kadłubów, jak i profil płetw mieczowych w kształcie litery „C”, które wytwarzają wertykalną siłę dającą sternikowi całkowitą kontrolę i pewność prowadzenia jachtu w każdych warunkach. Aby dodatkowo zwiększyć sztywność konstrukcji kadłuby M32 zbudowane są w całości z wstępnie zaipregnowanego włókna węglowego, w tym z użyciem włókien HM i włókien epoksydowych wokół rdzenia z Nomexu. Wszystkie części węglowe są łączone próżniowo i utwardzane w temperaturze 120°C w autoklawie pod ciśnieniem 6-8 barów dla jednej powłoki i 2-3 barów w przypadku laminatów wielowarstwowych. Szerokie stosowanie wysokiej jakości włókien węglowych typu HM (High Modulus) daje o około 70 proc. wyższą sztywność konstrukcji M32 w stosunku do rozwiązań z zastosowaniem standardowych włókien węglowych. Nadaje laminatom zarówno lekkość, jak i wyjątkową wytrzymałość. Każda z jednostek M32 jest konstruowana przez najlepszych szkutników we własnym zakładzie produkcyjnym o powierzchni 3700 metrów na szwedzkiej wyspie Hönö, w okolicach miasta Gothenburg.

  Złożony zestaw M32 jest łatwy w transporcie i prosty w montażu. Może być ciągniony przez standardowy samochód osobowy. Dwuczęściowy maszt i proste śrubowe łączenie poprzecznych belek sprawia, że   montaż M32 jest szybki i łatwy i nie powinien zająć więcej niż kilka godzin. Ze względu na lekkość konstrukcji, M32 nie wymaga dźwigu i może być wodowany z wykorzystaniem slipu i lekkiego wózka.

Od 2016 roku M32 jest oficjalnym jachtem World Match Racing Tour. Po raz pierwszy w Polsce katamarany M32 można było obejrzeć podczas edycji Energa Sopot Match Race 2016.

Similar Posts