Katamaran M32 jest jedną z najnowszych konstrukcji regatowych, stojącą aktualnie na końcu długiego „łańcucha” w ewolucji jachtów dwukadłubowych. „Łańcuch”, który wiele lat temu został zapoczątkowany przez legendarny i nadal najczęściej wykorzystywany w żeglarstwie, zarówno regatowym, jak i rekreacyjnym, model Hobbie Cat 16.

M32 został zaprojektowany przez doświadczonych szwedzkich konstruktorów i żeglarzy Görana Marströma i Kåre Ljunga ze słynnej stoczni Marstrand, która zyskała rozgłos i uznanie projektując i produkując słynne katamarany Tornado, znane z licznych akwenów regatowych, także olimpijskich. Dzięki doświadczeniu i dorobkowi tych dwóch słynnych konstruktorów zaprojektowany przez nich katamaran M32 oferuje wyjątkowe połączenie konstrukcyjnej prostoty i łatwości obsługi z  lekkością i niespotykanymi osiągami.

 

M32 to 32-stopowy katamaran typu one design. Może na nim żeglować załoga licząca 4 lub 5 osób. Konstrukcja łodzi umożliwia osiąganie ponadprzeciętnych prędkości, zbliżonych do prędkości katamaranów 40-stopowych. W porównaniu do innych katamaranów z grupy tzw. „high performance”, konstrukcja M32 ma dwie widoczne i charakterystyczne cechy – uproszczony i efektywny takielunek (brak foka, tylko grot i genaker) oraz wysoko zaprojektowane trapezy. Dzięki nim zwiększa się szerokość kadłuba z 5.54m do 8.35m. To z kolei pozwala skiperowi i załodze przyjąć pozycję wyższą nad poziomem wody, co w konsekwencji umożliwia efektywniejsze wykorzystanie wagi zawodników do balastowania i trymowania łodzi.

Katamaran M32 zbudowany jest z włókna węglowego. Jego łączna waga wynosi zaledwie 510kg, co umożliwia natychmiastowe przyspieszenie i unoszenie kadłuba nawietrznego już przy Projekt Göran Marström / Kåre Ljung wietrze wiejącym z siłą zaledwie pięciu węzłów.

Stabilność jachtu zapewnia zarówno konstrukcja kadłubów, jak i profil płetw mieczowych w kształcie litery „C”, które wytwarzają wertykalną siłę dającą sternikowi całkowitą kontrolę i pewność prowadzenia jachtu w każdych warunkach. Aby dodatkowo zwiększyć sztywność konstrukcji kadłuby M32 zbudowane są w całości z wstępnie zaipregnowanego włókna węglowego, w tym z użyciem włókien HM i włókien epoksydowych wokół rdzenia z Nomexu. Wszystkie części węglowe są łączone próżniowo i utwardzane w temperaturze 120°C w autoklawie pod ciśnieniem 6-8 barów dla jednej powłoki i 2-3 barów w przypadku laminatów wielowarstwowych. Szerokie stosowanie wysokiej jakości włókien węglowych typu HM (High Modulus) daje o około 70 proc. wyższą sztywność konstrukcji M32 w stosunku do rozwiązań z zastosowaniem standardowych włókien węglowych. Nadaje laminatom zarówno lekkość, jak i wyjątkową wytrzymałość. Każda z jednostek M32 jest konstruowana przez najlepszych szkutników we własnym zakładzie produkcyjnym o powierzchni 3700 metrów na szwedzkiej wyspie Hönö, w okolicach miasta Gothenburg.

  Złożony zestaw M32 jest łatwy w transporcie i prosty w montażu. Może być ciągniony przez standardowy samochód osobowy. Dwuczęściowy maszt i proste śrubowe łączenie poprzecznych belek sprawia, że   montaż M32 jest szybki i łatwy i nie powinien zająć więcej niż kilka godzin. Ze względu na lekkość konstrukcji, M32 nie wymaga dźwigu i może być wodowany z wykorzystaniem slipu i lekkiego wózka.

Od 2016 roku M32 jest oficjalnym jachtem World Match Racing Tour. Po raz pierwszy w Polsce katamarany M32 można było obejrzeć podczas edycji Energa Sopot Match Race 2016.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *