Reading Time: 6 minutes

       Transport jachtu to jeden z największych dylematów przed jakim zazwyczaj, dwa razy do roku staje jej właściciel. Problemy mogą okazać się tym większe im większa jest nasza jednostka. Wiele osób zapomina o tym co najważniejsze, często może skutkować to dodatkowymi kosztami i zakazem kontynuowania transportu. Jak bezpiecznie i prawidłowo to zrobić? O pomoc poprosiliśmy Panią Jagodę Ratajczak z największego serwisu aukcji transportowych Clicktrans.pl.

Jednym z od razu nasuwających się pytań jest to jak prawidłowo przygotować łódź do transportu?

To jeden z kluczowych elementów przy transporcie łodzi. Najlepiej opróżnić łódź jak najdokładniej jak to możliwe. Unikniesz w ten sposób uszkodzeń łodzi jak i samego ekwipunku. Te rzeczy na czas transportu lepiej umieścić w bagażniku samochodu.

Pamiętaj, aby zabezpieczyć wszystkie wystające elementy, których nie chcesz lub nie możesz rozmontować. Te wystające poza kadłub lub luźne elementy – klapy, drzwi, okna, warto je zamknąć i zabezpieczyć taśmą, tak żeby na pewno nie otworzyły się podczas transportu.

Jak zmierzyć łódź? Czy koniecznie trzeba znać masę? Jeśli tak to powyżej ilu metrów/kilogramów zaczynają to być istotne dane?

Na początku możesz po prostu sprawdzić wymiary podane przez producenta. Jednak koniecznie sprawdź czy zgadzają się one z rzeczywistością. 

  • Długość licz od końca dziobu do środka rufy
  • Wysokość licz od dna do najwyższej części łodzi, której nie można usunąć
  • Szerokość, to ta wartość gdzie łódź jest najszersza 

Waga łodzi jest jak najbardziej elementem, na który musimy zwrócić uwagę przy organizacji transportu na przyczepie. Będzie ona wyznacznikiem, tego jakie prawo jazdy jest nam potrzebne do transportu. Warto zapoznać się z kodeksem drogowym, aby zobaczyć jakie limity obowiązują na polskich drogach. Jeśli planujecie transport za granicę, koniecznie trzeba będzie zdobyć te informacje, o kraju do którego planujecie przewieźć łódź.

Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z:

– pojazdu samochodowego i naczepy, których długość nie może przekraczać 16,5 m

Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

– samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego

– samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej tego samochodu powiększonej o 40%

Jaką powinniśmy wybrać przyczepę jeśli nie posiadamy dedykowanej do jachtu?

 Przyczepa powinna być przede wszystkim dopasowana do wagi  łodzi. Pamiętaj, że obliczając ją powinna Cię interesować waga łodzi wraz z wyposażeniem, które zamierzasz zabrać. Jeśli jest możliwość wyboru między jednoosiową a dwuosiową, lepiej jest zdecydować się na tą która posiada więcej osi. Zapewni to lepszy rozkład masy i stabilność. Dolicz około 250 kg do rzeczywistej wagi.

Jak zabezpieczyć ładunek i co z oznakowaniem?

Zależy to głównie od tego jaki sprzętem dysponujesz. Postaraj się, aby zabezpieczyć łódź tak, aby nie miała szansy przemieścić się w trakcie transportu.

Gdy łódź transportowana będzie na przyczepie, warto pamiętać o równomiernym rozłożeniu ciężaru. Przyczepa musi być stabilna, aby nie utrudniać kierowcy jazdy i spowodować wypadku na drodze.

Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

Ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku

 Ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1.000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe

Jakie formalności trzeba dopełnić, opłata viatoll, prawo jazdy, czy konieczne jest pozwolenie na transport?

Opłata viatoll będzie Cię obowiązywać jeśli waga ładunku przekroczy 3500kg. Co do rodzaju prawa jazdy wymaganego przy tego rodzaju transporcie to jeśli Twój ładunek nie przekroczy 750 kg nie musisz posiadać prawa jazdy kategorii E. Przekroczenie granicy 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej zestawu pojazdów powoduje, iż oprócz zwyczajnej kontroli policji, możemy być też kontrolowani przez Inspekcję Transportu Drogowego. Jeśli samochód wykorzystywany jest do działalności gospodarczej lub ładunek na to wskazuje możemy zostać poddani pełnej kontroli zgodnie z uprawnieniami ITD. Gdy udowodnimy, iż pojazd nie jest samochodem firmowym a przejazd ma charakter prywatny, nie są wymagane dodatkowe dokumenty. Obowiązywać będą one nas dopiero po przekroczeniu 7,5t DMC.

Kategoria B

Prawo jazdy kategorii B uprawnia do prowadzenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 3,5 tony. Jest to wartość maksymalna bez względu czy dotyczy samego auta czy auta z przyczepą, a dopuszczalny ciężar całkowity dla przyczepki w tym zestawie nie może być większy niż 750 kg. Istotne jest też jaką przyczepę może ciągnąć samochód. Te informacje znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Istotne są tu dwa pola O.1 i O.2.

Uprawnienie B96

Od 2014 roku funkcjonuje uprawnienie B96, daje ono możliwość kierowania zespołem pojazdów o masie nie większej niż 4250kg. W tym przypadku masa pojazdu musi być większa niż 1/3 masy ciągniętej przyczepy.

Kategoria B+E

Kategoria B+E daje bardzo dużo możliwości. Upoważnia do prowadzenia pojazdu o DMC do 3,5 tony i jednocześnie ciągnięcia przyczepy o DMC również do 3,5 tony.
W przypadku transportu jachtu często niezbędne ponieważ pozwala na kierowanie zestawem o masie 7 ton.

Jeśli sami nie jesteśmy wstanie przetransportować jachtu, możemy skorzystać z pomocy jaką oferuje Wasz serwis. Co zyskamy dzięki temu?

Nie trzeba martwić się o formalności, limity wagowe czy też pozwolenia. Na Clicktrans.pl jest zarejestrowanych ponad 20 tysięcy przewoźników, a duża część z nich to firmy specjalizujące się w transporcie łodzi właśnie. Przed ustaleniem szczegółów transportu, możesz zadać pytanie przewoźnikowi w nurtujących Cię kwestiach formalnych, bądź organizacyjnych.

Serwis umożliwia przewoźnikom dopasowywanie zleceń tak, aby maksymalnie mogli wykorzystać swój czas i przestrzeń w samochodzie. Dlatego jeśli Twój ładunek znajduje się na trasie interesującej przewoźników, na pewno możesz liczyć na korzystne wyceny. Zwłaszcza, że przewoźnicy będą rywalizować o  Twoje zlecenie dodając coraz niższe wyceny w formacie „aukcji w dół”. Warto też sprawdzić na profilu przewoźnika czy dysponuje odpowiednim ubezpieczeniem.

Jakie informację muszę przekazać? Czy mogę liczyć na dodatkową pomoc?

Jedyne o czym powinieneś pamiętać przy wystawianiu darmowego ogłoszenia o transporcie na Clicktrans to dobrze opisać  wymiary łodzi oraz zaznaczyć miejsce odbioru i dostarczenia. Tyle wystarczy, aby zaczęli zgłaszać się do Ciebie przewoźnicy z wycenami.

 Czy transport przy pomocy profesjonalnej firmy jest kosztowny? Jakie są stawki za kilometr?

Ceny transportu łodzi są oczywiście bardzo różnicowane i zależą głównie od wymiarów i wagi samej łodzi oraz długości trasy którą musi ona przebyć.
Ceny transportu małych jachtów wynoszą od  1,2 zł/km . Większe łodzie i jachty przewieziesz od  2,5 – 3 zł/km. Przykładowo jacht o wadze 700 kg z Bourne (Wielka Brytania) przewieziono do Nowej Soli za 2000 zł. Natomiast jacht o wadze 1700kg ze Starogardu Szczecińskiego do Wodzisławia Śląskiego przewieziono za 1400 zł.
Ceny transportu małych łodzi zaczynają się natomiast już od 0,30 zł/km.

Decydując się na samodzielny transport należy pamiętać o dostosowaniu odpowiedniej prędkości. Masa przyczepy musi być mniejsza niż masa pojazdu. Czym większa masa zestawu tym dłuższa droga hamowania oraz dodatkowe trudności w prowadzeniu pojazdu. Przepisy ruchu drogowego regulują prędkości dla pojazdów z przyczepą. W Polsce poza obszarem zabudowanym jest to 70km/h. W przypadku drogi dwujezdniowej, ekspresowej oraz autostradzie maksymalnie można poruszać się z prędkością 80km/h. Przygotowując się do takiej drogi zawsze warto zasięgnąć rady ekspertów i poprosić kogoś o pomoc.

Similar Posts